De Brug over het Klein Hellegat
Tekst: Lucien Jansen
De Stichting Roerdelta~Open en de Stichting Ruimte ijveren al jaren voor behoud van het Bruggetje over het Klein Hellegat. De gemeente heeft in 2000 een sloopvergunning afgegeven maar gesloopt werd er niet.Toch blijven de gemeentelijke ‘monumentenzorgers’ van mening dat sloop van het bruggetje noodzakelijk is, zodat de strijd voortduurt. In opdracht van de bestuursrechter heeft de Stichtingng Advisering Bestuursrechtspraak (StAB) op 9 december 2008 een rapport uitgebracht over het bruggetje. Dat rapport gaat uit van twee door de Rechtbank geformuleerde vragen. Omdat opdracht en antwoord geen woord Spaans bevatten, drukken wij de samenvatting van dat rapport integraal af.
|
De gemeente heeft bij diverse gelegenheden beweerd dat zij met de eigenaar van de ECI-centrale contractueel is overeengekomen het bruggetje te slopen omdat het de doorstroming zou belemmeren. Echter, ook op de voorlaatste zitting van de rechtbank, op 4 september 2008, kon de gemeente een daartoe strekkend bewijsstuk nog steeds niet tonen. Inmiddels is er slechts een brief aan Ecowatt (eigenaar van de centrale) van 25 juni 1999 boven water gekomen waarin de gemeente aankondigt 700.000 gulden te zullen investeren in een vistrap bij de ECI-centrale. Die brief had Raadsvoorstel no. 98 (gedateerd 7 juni 1999) als bijlage. Daarin noemt de gemeente twee ‘argumenten’ waarom het bruggetje aangepast dient te worden, te weten:
- “De doorstroomopening ter plekke van het bruggetje dient daarom vergroot te worden. Het bruggetje zal vervangen moeten worden door een langere brug met minimale steun in het water.”
- “De brug zou overigens óók vervangen moeten worden zonder dat het functioneren van de centrale hiervan zou afhangen. Dit in het licht van de totale logistieke structuur van het gebied.”
Met die laatste zin bedoelt de gemeente dat zij één toegangsweg, de Molenweg, naar het Steeleiland onvoldoende vindt; de brandweer moet ook via het bruggetje over het Klein Hellegat op het eiland kunnen komen. Een breedte van minimaal 3,5 meter is daarvoor nodig. De afstand tussen de woningen direct achter het bruggetje is 4,0 meter, dus het kan net.
StAB komt in zijn verslag tot een belangwekkende conclusie:
Het bruggetje veroorzaakt geen noemenswaardige opstuwing. De opstuwing van 1-2 cm is verwaarloosbaar.
Het is niet de eerste keer dat een onafhankelijke instantie de opstuwing ‘verwaarloosbaar’ noemt: ook Delft Hydraulics trok in het jaar 2007 die conclusie.
Zowel op de zitting van 4 september 2008 als op de zitting van 12 februari 2009 heeft de gemeente toegegeven dat het hier een monumentaal bruggetje betreft en dat het bruggetje dus behoudenswaardig is. Wij vinden het daarom hoogst bevreemdend dat ook na het rapport van de StAB de gemeente in haar pleitnota blijft beweren dat er sprake is van een opstuwing door het bruggetje van maar liefst 15-16 cm! (Op de laatste zitting kwam overigens aan het licht dat de gemeente het niet nodig vond haar eigen waterstaatkundige te laten spreken met de vertegenwoordigers van de StAB toen die op 24 oktober 2008 hun onderzoek hebben ingesteld!)
Het blijft onbegrijpelijk dat een gemeente die op de zitting het bruggetje ‘monumentaal’ en ‘behoudenswaardig’ noemt, het verzoek van zowel de Stichting Roerdelta-Open als van de Stichting Ruimte om het bruggetje op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen, blijft afwijzen. We wachten met spanning de gerechtelijke uitspraak af. In beginsel zal dat binnen zes weken na de zitting van 12 februari 2009 gebeuren.