De Gouden eeuw van Roermond. Zuiderlucht. Cultureel Maandblad 1 januari 2016

Lesje voor onze Roermondse politici, De Gelderlander, 31 maart 2011

Intimidatie, Dagblad de Limburger, 1 december 2010

Roermond pakt Ruimte aan, Dagblad de Limburger, 30 november 2010

Roermond geen museum, Burgemeester van Beers, Dagblad de Limburger, 12 februari 2010

Alles uit liefde voor de stad, Typisch Roermond, 6 november 2009

307-Project staat minimaal nog 15 jaar, Dagblad de limburger. 29 oktober 2009

Zo’n feesttent hoort daar helemaal niet thuis, Dagblad de Limburger, 8 oktober

‘t Sjietbergske, Dagblad de Limburger, 26 september

Stichting tegen plan Roerkade, Dagblad de Limburger, 25 september

‘t Sjietbergske, Dagblad de Limburger, 5 september 2009

Nog volop omstreden ontwikkelingen aan de oevers van de Roer, Dagblad de Limburger, 5 september 2009

Natalinitoren als reclamezuil, Dagblad de Limburger 10 juni 2009

Baco-complex roept twee vragen op, Dagblad de Limburger, 27 mei 2009

t Sjietbergske, Dagblad De Limburger, 18 april 2009

Roerkade, Dennis Janssen, Dagblad De Limburger, 16 april 2009

Je moet de stad niet op slot willen gooien, Dagblad De Limburger, 9 april 2009

Groen en geel, Ruimtelijk maart 2009

Eigen website Stichting Ruimte, Weekblad De Trompetter, 20 maart 2009

‘t sjietbergske, Dagblad De Limburger, 14 maart 2009

Roermondse kerken op waarde schatten, Leo Kornips, De stad Roermond, 11 maart 2009

Geen sloop brug klein Hellegat, Dagblad De Limburger, 23 februari 2009

Hoe een bruggetje Roermond verdeelt, Dagblad De limburger, 14 februari 2009

Juridische strijd rond brug Klein Hellegat, Dagblad De Limburger ,13 februari 2009

DE STAD ROERMOND 11, woensdag 3 december 2008

Het aanzicht van Roermond is monumentaal en moet dat blijven!
door Hein Tilborghs

Wie over de A2 langs ‘s-Hertogenbosch rijdt, wordt getroffen door het fraaie zicht op die stad. In de verte liggen de oude stadswallen, de Sint-Jans­kathedraal tekent zich indrukwekkend af. Vele jaren geleden wilde het Bossche stadsbestuur het moerassige gebied tussen snelweg en stadswallen bebouwen. Door fel verzet uit allerlei hoeken is dat er toen niet van gekomen. Het is daaraan te danken dat wij anno 2008 kunnen genieten van de fraaie aanblik die de Brabantse hoofdstad biedt.
De wielrijder die — nog niet zo lang geleden — door de Grote Stadsweide op Roermond aan koerste, zag boven het groen van struiken en bomen de toren van de kathedraal. Een adembenemend mooi plaatje was het, ook door het gouden beeld van Sint Christoffel. Nu is dat voorbij. Want de horizon wordt vervuild door de massieve contouren van de wolkenkrabbers op het kazernevoorterrein. Het zal nooit meer worden, zoals het was.
Inmiddels lijkt een volgende aanslag op het aanzicht van onze stad onvermijdelijk. Op het Buitenop is de Natalini-toren voorzien. Dit bouwwerk, dat met zijn 61 meter zelfs nog hoger wordt dan eerst gepland, zal het zicht op de stad definitief veranderen. De eeuwenoude toren van de kathe­draal krijgt concurrentie van hedendaagse hoogbouw. De bezoeker die over de Maasbrug komt aanrijden, zal een karakteristieke aanblik van de stad gaan missen. Een modernistisch torengebouw tussen hem en de kathedraal zal zijn zichtlijn bederven, zodat de majestueuze en beeldbepalend uitstraling van de kerktoren verloren gaat. Ook dat is jammer. Maar het lijkt erop dat de bouw van de Natalini-toren niet meer te stoppen is. Immers, elke projectontwikkelaar moet de gelegenheid krijgen op Roermond zijn stempel drukken met een toren!
Roermond moet zuinig zijn op zijn monumentale karakter. De stad verdient het. Maar dan gaat het niet alleen om de binnenstad, ook het aanzicht van buiten is belangrijk, net als bij ‘s-Hertogen­bosch. Koste wat het kost moet verhinderd worden dat het ‘oude’ Roermond uit beeld verdwijnt achter onpersoonlijke, karakterloze hoogbouw. Roermond is te mooi om het weg te stoppen!

Bewoners complex 307 vrezen sloop, Dagblad De Limburger, 29 november 2008

Rura bemiddelt tussen stichting Ruimte en B en W van Roermond, Dagblad De Limburger, 24 oktober 2008

Van Rey zet Ruimte buitenspel, Dagblad De Limburger, 23 augustus 2008

Lobby behoud van voormalige melkfabriek, Dagblad De Limburger, 22 augustus 2008

Natalinitoren nog fel omstreden in visie van Ruimte, Dagblad De Limburger, 21 augustus 2008

Op de bres voor ‘het verhaal Roermond‘. Guus Urlings in Dagblad De Limburger, 2008

‘Ruimte’ fel tegen bouw Natalinitoren, Dagblad De Limburger, 20 augustus 2008

Wilt U de “sloop van het pand Lechner op de Neerstraat” nog eens zien, klik dan hier of hier.